Single Blog

Kohtaavan ja tuloksellisen vuorovaikutuksen 7 Koota

Käskytä, kyykytä, kontrolloi, kadehdi, kilpaile, kiusaa ja kampita? Mahdankohan tarkoittaa näitä perinteisiä niin monessa organisaatiossa kovin tuttuja menetelmiä?

En suinkaan, vaan jotain aivan muuta: Kunnioita, keskity, kuuntele, kysy, kerro, kannusta ja kiitä.

Kummassahan organisaatiossa olisi kivempi olla töissä?

 

Olen valmentanut vuodesta 2005 lähtien kymmenissä eri organisaatioissa useita tuhansia ihmisiä. Paljon ajankäytön hallintaa ja erittäin paljon myös tiimi- ja vuorovaikutustaitoja. Olen sitä mieltä, että mitä paremmat vuorovaikutus- ja kohtaamistaidot organisaation sisällä on, sitä helpompi sen on menestyä ja sitä mukavampaa siellä on olla töissä.

Kommunikaation ja vuorovaikutuksen laatu ratkaisee ihmissuhteiden laadun organisaatiossa. Ihmissuhteiden laatu puolestaan ratkaisee organisaation kilpailukyvyn ja menestyksen. Michael Cananagh, positiivisen psykologian professori

 

Kunnioita. Kunnioita toista, toisen oikeutta omaan mielipiteeseen. Kun sinä kunnioitat muita, saat myös kunnioitusta itse osaksesi. Kunnioita erilaisuutta – on hyvä, että organisaatiossa on erilaisia ihmisiä, joilla on erilaiset vahvuudet. Voit myös ajatella, olisiko sinusta kiva, jos kaikki työyhteisösi jäsenet olisivat kuten sinä. Olisiko sinusta kiva tehdä sinun kanssasi töitä?

 

Keskity. Keskity 100% siihen henkilöön kenen kanssasi kulloinkin kommunikoit. Älä tee mitään muuta, älä edes ajattele mitään muuta. Ole täysin läsnä hetkessä ja tilanteessa. Siten avaat oven syvempään vuorovaikutukseen. Voit kokeilla hengittää tietoisesti muutaman kerran, jotta mielesi hiljenee ja pääset läsnäolon tilaan.

 

Kuuntele. Keskity kuuntelemaan. Muistat paremmin mitä toinen sanoo, mitä kokouksissa puhutaan ja mitä asiakas puhelimessa tai tapaamisessa sanoikaan. Kuuntele ymmärtääksesi, mitä keskustelukumppanisi sanoo ja tarkoittaa. Kuuntele enemmän ja puhu itse vähemmän. Kun kuuntelet läsnäolevasti, annat tilaa muille, muiden mielipiteille ja ideoille. Ideat ja innostus lisääntyvät ja motivaatio ryhmässä olemiseen paranee kaikilla. Lue lisää kuuntelun tasoista aikaisemmasta blogikirjoituksestani.

 

Kysy. Edelleen törmään monesti siihen, että me suomalaiset emme uskalla kysyä, pelkäämme ns. tyhmiä kysymyksiä. Tyhmiä kysymyksiä ei ole, on paljon tyhmempää olla kysymättä, jos ei jotain asiaa ymmärrä. Otetaan esimerkki: organisaatiossa on uusi IT-ohjelma, josta järjestetään päivän koulutus. Päivän päätteeksi kouluttaja kysyy; “onko kenelläkään mitään kysyttävää?”, vastauksena “ei ole”… Ja kun pitäisi alkaa käyttää ohjelmaa, kaikki pähkäilevät keskenään, miten se asia pitikään tehdä, kun se jäi koulutuksessa vähän epäselväksi (eikä kukaan uskaltanut kysyä…)

 

Kerro.  Kerro enemmän. Moni syvällinen asiantuntija tai pitkään organisaatiossa työskennellyt ei välttämättä hoksaa, ettei muilla ole samaa tieto-taitoa kuin itsellään ja että hänen kannattaisi aktiivisemmin kertoa asioita muille. Tieto kulkee paremmin ja sinun asiantuntemus saadaan paremmin organisaation käyttöön.

 

Kannusta. Kannusta muita, siten kannustamisen ilmapiiri lisääntyy. Kannustaminen ja positiivisen palautteen antaminen on helpoin konsti motivoida ja sitouttaa organisaatioon. Me kaikki koemme saavamme työstämme liian vähän palautetta, etenkin sitä positiivista. Ja liian usein ajattelemme, että sen pitäisi organisaatiossa tulla vain ylhäältä alaspäin, kun tosiasiassa voimme kaikki kannustaa toisiamme, joka suuntaan.

 

Kiitä. Tai oikeastaan tämä voisi olla kohteliaisuus. Ihan kaikki kohteliaisuussäännöt, kuten tervehtiminen “Hyvää huomenta”, anteeksipyytäminen “Anteeksi, olen myöhässä” ja kiittäminen “Kiitos, hienosti hoidettu homma” ovat pieneltä vaikuttavia asioita, mutta vaikuttavat itseasiassa työilmapiiriin todella paljon. Myös kaikenlainen muunlainen kohteliaisuus ja huomaavaisuus saisivat kokea renesanssin, uudellensyntymisen, niin organisaatioissa kuin kotioloissakin.

 

Mikäli kaipaatte organisaatioonne vaikuttavaa, oivalluttavaa, innostavaa ja käytännönläheistä tiimi- ja/tai vuorovaikutustaitovalmennusta, lue lisää ja pyydä tarjous!

 

Comments (0)

Post a Comment