Single Blog

Kumpaa sutta sinä ruokit, positiivista vai negatiivista?

Intiaanipäällikkö, poika ja susi

 Vanha intiaanipäällikkö kertoo pojanpojalleen opetuksen ihmisten  jatkuvasta sisäisesta kamppailusta:

Positiivinen ajattelu“Pojanpoikani, taistelu on sisällämme olevan kahden suden välillä. Toisen suden nimi on Negatiivisuus. Tätä sutta ruokkivat sellaiset tunteet ja ajatukset kuten viha, katkeruus, anteeksiantamattomuus, pelko, epäluottamus, stressi ja häpeä. Toisen suden nimi on Positiivisuus. Sitä sutta ruokkivat positiiviset tunteet ja ajatukset kuten ilo, kiitollisuus, toivo, kunnioitus, innostus ja rakkaus.” Pojanpoika mietti hetkisen ja kysyi sitten:”Kumpi susi voittaa?” Vanha intiaanipäällikkö vastasi yksinkertaisesti: “Se, kumpaa sutta sinä ruokit”.

Kumpaa sutta sinä ruokit sinun sisälläsi? Positiivista vai negatiivista? Omilla ajatuksillasi ja tunteillasi?

Kun opiskelin valmentajaksi vuonna 2004, positiivinen ajattelu oli jotain sellaista, johon piti uskoa. Silloin osa piti positiivista ajatettelua ihan höpöhöpönä, mutta onneksi nykyisin tiede, mm. neuroscience ja positiivinen psykologia, todistavat, että positiivisella ajattelulla ja positiivisten tunteiden tuntemisella on runsaasti vaikutuksia käyttäytymiseemme ja kokemuksiimme.

Kun koemme positiivisia tunteita, on sillä mm. seuraavia vaiktuksia toimintaamme:

  • olemme luovempia
  • kestämme stressiä paremmin
  • suoriudumme paremmin hankalista tehtävistä (vinkki: ajattele jotain positiivista ja mukavaa asiaa ennen vaikeaa tehtävää tai koetta!)
  • hyväksymme erilaisuuden paremmin – erilaisuus työyhteisössä on loistava asia, olisiko sinusta kiva tehdä töitä, jos kaikki työkaverisi olisivat ja toimisivat aivan kuten sinä toimit?
  • luottamus lisääntyy
  • olemme parempia neuvottelijoita (kun menemme neuvotteluun positiivisella asenteella – ja näytämme sen osapuolille – löydämme enemmän win-win ratkaisuja kuin negatiivisella tai neutraalilla asentella)
  • hahmotamme kokonaisuuksia paremmin
  • muistamme erilaisia yksityiskohtia paremmin
  • koemme enemmän fyysistä ja psyykkistä terveyttä
Valmiina Coaching - Iina Lempinen
Positiivisus avaa meidät. Se lisää tietoisuutta ja muuttaa havainnointiamme. Barbara L. Fredrickson

Miten sinä voit luoda positiivisia tunnetiloja?

  • Ole avoin, utelias ja kiinnostunut – säilytä kiinnostuksesi elämän ihmeitä kohtaan. Säilytä lapsenomainen uteliaisuus ja innostus kaikkia ja kaikkea kohtaan (esim. jos jonkun ajatusmaailma on kovasti ristiriidassa omasi kanssa, sen sijaan, että ajattelisit “ei noin voi ajatella” ajattelekin, että “hmm… mielenkiintoista, noinkin voi siis ajatella” – ja kiinnostu siitä, että mistä syistä hän ajattelee siten kun ajattelee.)
  • Halua nähdä positiivisia ja myönteisiä asioita ympärilläsi: töissä, kotona ja elämässä yleensä. Voit aina valita, että keskitytkö niihin asioihin, jotka ovat mielestäsi pielessä tai huonosti, vai niihin asioihin, jotka ovat hyvin.
  • Ole kiitollinen, kiinnitä huomiosi elämäsi hyviin asioihin. Kokeile kiitollisuuspäiväkirjaa, johon kirjoitat aamuisin ja/tai iltaisin 3-5 asiaa, joista olet kiitollinen. Tämä tapa tulee lisäämään onnellisuuttasi sekä hyvinvointiasi nopeasti.
  • Ole lempeä – itsellesi ja muille. Puhu itsellesi kuin parhaalle ystävällesi. Kauniisti, hyväksyvästi ja rakastavasti. Teet parhaasi, se riittää. Kukaan ei ole täydellinen, siispä sinunkaan ei tarvitse olla.
  • Ole aito, älä teeskentele iloa ja positiivisuutta äläkä myöskään jätä ilmaisematta negatiivisia tunteita. Kannattaa tietysti miettiä sitä, miten ilmaisee ne negatiiviset tunteet (Jos hyökkäät, saat puolustelua. Jos syytät, saat selittelyä jne).

 

Iina Lempinen Valmiina Coaching. Ajanhallinta valmennus, voimavara valmennus ja työyhteisötaidot valmennus, tiedolla, taidolla ja tunteella - Valmiina Coaching - aikavarkaat, ajanhallinta, energiasyöpöt, esimiesvalmennus, Innostus, itsensä johtaminen, itsensa-johtaminen, kokonaiskuntoisuus, kokousherättäjä, läsnäoleva vuorovaikutus, LCF Life Coach, lcf-life-coach, motivoitunut, organisaatiovalmennus, palautteen antaminen, palautteen-antaminen, priorisointi, priorisointikeinoja, sähköpostitulva, Valitse sähköpostitulvan hallitseminen, sihteerikoulutus, valmiina coaching - valmennus

Positiivisen psykologian uranuurtajan Barbara L. Fredricksonin mukaan on kuitenkin muistettava, että myös negatiiviset tunteet ovat olennainen osa ihmisen elämää. Tunteen on oltava aito – pakotettu hymy kasvoilla ei ole positiivinen tunne. Myös realismi sekä negatiivisuus ovat tarpeen. Hän vertaa negatiivisuutta purjeveneen köliin, joka pitää purjeveneen pystyssä ja mahdollistaa ohjaamisen. Ilman köliä vene kaatuisi tai tuuli veisi sen mukanaan. Ja etenkin vastatuulessa köli on todella tarpeellinen. Samoin kuin köli purjeveneelle tuo negatiivisten tunteiden kokeminen ja ilmaiseminen assertiivisuutta, myönteistä jämäkkyyttä käyttäytymiseemme. Emme ole miellyttämishaluisina kaikkien vietävissä vaan kykenemme oma-aloitteisesti  toimimaan ja ratkaisemaan asioita.

 

Samoin ei tietenkään ole tarkoitus, että organisaatioissa ja tiimeissä elettäisiin jatkuvasti pelkästään positiivisuudessa. Positiivinen ilmapiiri ei tarkoita sitä, että negatiiviset asiat lakaistaan ”maton alle” tai ettei niistä puhuttaisi. Päinvastoin, positiivisessa ilmapiirissä myös ne negatiiviset ja hankalat asiat osataan kohdata ja ilmaista avoimesti ja rakentavassa hengessä.

 

Millaisia ajatuksia ajattelemalla ja millaisia tekoja tekemällä sinä voit lisätä positiivisia tunteita elämääsi, arkeesi ja työhösi?

 

Lue lisää positiivisten tunteiden luomisesta kirjastani: Kehity ja jaksa tiimissä.

Comments (0)

Post a Comment